Cuprins:

Munții Ciucaș sunt situați în partea central-estică a României. Fac parte din grupa Carpaților de Curbură, având ca cel mai înalt punct Vârful Ciucaș (1954 m).

Munții Ciucaș sunt împărțiți de Șaua Chirușca (1567 m) în două culmi principale: Ciucaș - Bratocea și Gropșoarele - Zăganu.

În căutare de rododendron, pe 1 iunie 2024 am făcut un circuit de o zi în Munții Ciucaș, cu plecare din Pasul Bratocea.

Am urcat pe Vârful Ciucaș pe Culmea Bratocea, apoi am coborât la Cabana Ciucaș, unde am făcut un popas.

De la cabană ne-am întors pe Culmea Bratocea în Șaua Tigăilor, pe traseul care merge "prin Tigăi", pe sub vârfurile Tigăile Mari și Ciucaș.

Pasul Bratocea - Culmea Bratocea - Vârful Ciucaș - Cabana Ciucaș - Șaua Tigăilor - Pasul Bratocea. 20 km, 1000 m+

Durată și dificultate

Traseul este de dificultate medie, cu o lungime de 20 km și 1000 m diferență de nivel cumulată.

Atenție, pe traseu nu sunt surse de apă (în afară de Cabana Ciucaș).

Cu tot cu pauze, circuitul ne-a luat aproximativ 9 ore.

Iată cum am făcut:

Pasul Bratocea - Culmea Bratocea - Șaua Tigăilor - Vârful Ciucaș

• 4 ore, marcaj bandă roșie

Traseul începe din Pasul Bratocea, unde, pe marginea drumului DN 1A, este amenajată o parcare.

Noi am ajuns aici la ora 8:30 dimineața. Fiind încă destul de devreme, parcarea era aproape goală, dar la întoarcere am găsit-o arhiplină:

Parcare Pasul Bratocea

De pe indicatorul de la începutul traseului aflăm că avem de mers în jur de 4 ore până pe Vârful Ciucaș. Trebuie să urmăm marcajul bandă roșie.

Indicatorul din Pasul Bratocea. Pasul Bratocea - Culmea Bratocea - Vârful Ciucaș (4 ore, bandă roșie)

Din Pasul Bratocea (1272 m) până pe Vârful Ciucaș (1954 m) sunt 8 km.

Traseul începe cu o pantă ușoară în niște serpentine largi. După ce intră în pădure, panta devine puțin mai accentuată, dar urcarea nu este foarte solicitantă.

Spre Culmea Bratocea

După aproximativ 3 km, ajungem la altitudinea de 1650 de metri. De aici poteca urmează Culmea Bratocea, într-o urcare domoală, tăind vârfurile mai înalte, până în Șaua Tigăilor (1745 m).

Culmea Bratocea
Culmea Bratocea - rododendron

Șaua Tigăilor (1745 m) - Vârful Ciucaș

• 1 oră, marcaj bandă roșie

În Șaua Tigăilor se intersectează mai multe trasee. Unul dintre ele duce direct la Cabana Ciucaș (1 oră, marcaj cruce roșie). Pe aici ne vom întoarce de la cabană, dar mai întâi să ajungem pe vârf.

Din Șaua Tigăilor mai sunt aproximativ 1 km și 200 de metri diferență de nivel până pe Vârful Ciucaș (1954 m). Această ultimă porțiune este într-adevăr mai abruptă. Pe indicatorul din șa citim că vom face aproximativ 1 oră până pe vârf.

Formațiuni stâncoase
Privind înapoi spre Culmea Bratocea
Vârful Ciucaș

Vârful Ciucaș - Cabana Ciucaș

• 1 oră, marcaj bandă roșie

De pe Vârful Ciucaș am continuat pe bandă roșie până la Cabana Ciucaș.

Coborârea nu este foarte dificilă, dar pe alocuri poteca e îngustă și puțin mai accidentată. Trebuie mers cu grijă.

Traseul de pe vârf până la cabană durează aproximativ 1 oră.

În drum spre cabană ne intersectăm din nou cu traseul cruce roșie, care vine din Șaua Tigăilor. Dacă nu ținem neapărat să ajungem la cabană, ne putem întoarce direct de aici.

Coborând de pe Vârful Ciucaș

Ne-am abătut puțin de la traseul marcat pentru a explora crestele din dreapta potecii:

Ciucaș

Am revenit în traseu:

Cabana Ciucaș

Cabana Ciucaș - Șaua Tigăilor - Culmea Bratocea - Pasul Bratocea

• 3-4 ore, marcaje: bandă roșie, apoi cruce roșie până în Șaua Tigăilor, apoi din nou bandă roșie

La Cabana Ciucaș am făcut o pauză de masă, apoi ne-am întors pe bandă roșie până la intersecția de sub Vârful Tigăile Mari, de unde am continuat spre Șaua Tigăilor pe traseul marcat cu cruce roșie. Acesta ocolește pe la sud Vârful Tigăile Mari și Vârful Ciucaș. Ni s-a părut cel mai pitoresc segment din acest circuit.

Ciucaș - Tigăi
Rododendron în Ciucaș
Înapoi pe Culmea Bratocea

De la Cabana Ciucaș am ajuns înapoi la mașină după aproximativ 3 ore.